Litteraturhänvisning

Källor
Man föds inte med kunskap inom något område, utan man lär sig saker under livet. Sakerna som står på Kents Spritskola har jag inte hittat på rakt av utan jag har läst om det i böcker. Böcker (eller portabla, ickeelektroniska webbsidor) är fortfarande den bästa informationskällan som finns (ni it-fjollor får ursäkta, varför tror ni att sådana Negropontewannabees som Christer Sturmark fortfarande skriver böcker i stället för att helt sonika publicera texten på sin webbsida?). Följande böcker innehåller ganska nyttig information om sprit och alkohol.

Sprit och Vin
Amerine, Berg, Cruess. The Technology of Wine Making 3rd ed. 1972
Begg, Desmond, The Vodka Companion, Quintet Publishing, 1998.
Born, Wina, Alla dessa viner, Wezäta Förlag, 1972.
Broom, Dave, Spirits & Cocktails, Carlton Books, 1998.
Focus 98 CD-ROM, Nordstedts, 1998.
Holmquist, George W, Schenkmanis, Ulf, Rött, vitt, rosé, ICA bokförlag, 1991.
Jackson, Michael, Stora boken om Whisky, Albert Bonniers Förlag, 1987.
Michalski, Sue, Cocktailboken, Wahlströms, 1995.
Mölstad, Mikael. Stora Vinskolan. Millhouse 2002.
Noodapera, Mikk, En liten bok om öl, Informationsförlaget, 1993.
Norrman, Ola (Pseud.), Hemmaframställning av sprit, Bokförlaget Exakt, 1992.
Petite Larousse, 1959.
Ray, Cyril, Alla dessa drycker, Wezäta Förlag, 1977.
Ridgway, Judy, En liten bok om vitt vin, Informationsförlaget, 1990.
Struminger, Alexander B., Todtri Productions, Martini, 1997.
Svensk uppslagsbok, Förlagshuset Norden, 1947-1955.
Turner, B.C.A., Berry, C.J.J. Marshall, A.I., The Winemaker's Companion, Mills & Boon, 1960.
Wiklund, Sten, På butelj och fat, 3:e uppl., P.A. Nordstedt & Söners Förlag, 1967.
Diverse författare: Stora boken om drinkar och drycker. ICA bokförlag, 1985.

Övrig info
Palander, Claes G., Sydsvenskan, 1994-03-02.
Palander, Claes G., Åkesson, Richard, Sydsvenskan, 1999-05-12.
Palander, Claes G., Sydsvenskan, 1999-06-30.
Wallde, Björn, Slitz, Walldes Drinkskola, September 1996-.
Informationsbroschyr: AB Skånebrännerier 1991.

Fyra särskilt bra böcker jag vill rekommendera är Cyril Rays "Alla dessa drycker", Dave Brooms "Spirits & Cocktails", Michael Jacksons (inte musikern) "Stora boken om Whisky" och Mikael Möllstads "Stora Vinskolan".

Rays bok (ISBN 91 85074 44 6) (136s rikt ill.) kan faktiskt vara lite knepig att få tag på. Fråga runt på antikvariat eller kolla på bibliotek. "Alla dessa drycker" handlar om all sorts destillerad sprit, från whisky och rom till likörer och akvavit. Det är en "Lite om mycket bok" och är en bra introduktion för den vetgirige.

Brooms bok (ISBN 1 85868 485 4) (224s rikt ill.) är liksom Rays bok en "lite om mycket bok" fast mycket mer detaljerad, mer faktainriktad och mer vetenskaplig än Rays bok. Boken innehåller även ganska omfattande tekniska diskussioner om råvarornas växtförhållanden och hur de påverkar slutprodukten. En fördel med Brooms bok är den är nyare; moderna spritdrycker som vodka och tequila har givits större utrymme. Broom har även inkluderat ett kapitel om drinkar och en massa recept på cocktails. I anslutning till varje kapitel är även några sidor som beskriver de stora klassiska drinkarna för respektive spritsort. Står valet mellan Ray och Broom och engelska inte är något problem så rekommenderar jag helt klart Dave Brooms bok. Brooms bok såldes på bokrean 2001 för en spottstyver.

Jacksons bok (ISBN 91-0-056506-7) (224s, rikt ill.) är nästan raka motsatsen till Rays bok. Det är en "mycket om lite bok" som går riktigt på djupet om whisky. Den handlar om alla typer av whisky/whiskey, från skottlands malt till kanadensisk och japansk blended. Stora boken om Whisky bör inte vara så svår att få tag på då den är relativt ny. 2000 såldes boken på Akademibokhandelns bokrea för en spottstyver.

Mölstads bok "Stora vinskolan" (ISBN91-89614-05-4) (240s, rikt ill) är en mycket intressant och pedagogisk bok om vin. Själva boken är uppdelad i olika lektioner med olika teman angående vin som t ex framställning, historia, hur man hanterar vin och vilket vin som passar bra till vilken mat osv. Lite cyniskt kan man hävda att Mölstad bara döpt om kapitlen till "lektioner" men det funkar och det funkar till och med mycket bra.
"Stora vinskolan" är en modern, tidsenlig och fräsch bok om vin. Den skiljer sig avsevärt från den traditionella vinlitteraturen som i princip bara fokuserar sig på de olika vindistrikten. Mölstad har istället valt att fokusera på det som gör vinet till vad det är, nämligen druvorna. Borta är också den traditionella vinlitteraturens pompösa och "vinsnobbiga" stil, kvar är en gedigen bok om en populär dryck, skriven för vanligt folk.
(Mikael Mölstad är bl a känd som dryckesexpert från SVT:s Go´kväll)

Teknisk, kemisk och fysiologisk information
Andersson, S., Sonesson, A., Tullberg, A., Gymnasiekemi, Liber Utbildning, 1994.
Berner, Endre, Lærebok i Organisk Kjemi, Aschehoug & Co, 1964.
Birgerson, Bo, Sterner, Olov, Zimerson, Erik, Toxikologi i kemiskt perspektiv, Liber-Hermods, 1995.
Biilmann, Einar, Lund, Hakon, Lærebog i Organisk Kemi, G.E.C. Gads Forlag, 1956.
Det Bästa (reader's digest), Människokroppen. 1965.
Jönsson, B. et. al., Surfactants and Polymers in aqueous solution, John Wiley & Sons, 1998.
Lassar-Cohn, Vardagskemi, Bonniers, 1930.
Lehninger A.L., Cox M.M., Nelson D.L., Principles of biochemistry, Worth Publishers, 1993.
McMurry, John, Organic Chemistry 4th ed, Brooks/Cole, 1995.
Penguin, The Dictionary och Chemistry, Penguin, 1990.
Umland, Jean B., General Chemsitry, West, 1993.

[Kents Spritskola]
Uppdaterad 2005-08-08