Gin

Historia
Gin, eller föregångaren till gin, skapades på 1550-talet av en apotekare hemmahörande i holländska staden Leyden. Apotekaren blötte enbär i vin och använde vätskan som ett urindrivande medel. Han övergick senare till att destillera sprit eller mäsk som var blandat med enbär och erhöll där på en sorts urgenever. Genever blev sedermera en mycket populär dryck eftersom den var billig att framställa och kunde drickas omedelbart då den inte behövde lagras.
I Kriget mellan Wilhelm av England och Ludvig XIV av Frankrike ingick England och Holland 1689 en koalition mot Frankrike. I England blev det förbjudet att importera eau-de-vie från det katolska Frankrike, så genever från de protestantiska bundsförvanten Holland blev den patriotiska drycken. På samma sätt blev portvin från det allierade Portugal det patriotiska alternativet till Bordeauxvin och franskt vin överhuvudtaget.
Genever blev mycket populärt i England eller rättare sagt: ett våldsamt supande utbröt. Senare tillverkade engelsmännen själva genever, eller mer korrekt, den speciella genevervarianten gin. Olika destillerier bildades och en av dessa pionjärer var Alexander Gordon, som bildade sitt destilleri 1769 i London.
Gin har under hela senare delen av sin livstid varit starkt förknippat med England och engelsmän. Under 1700-talet då gin hade sitt stora genombrott ansåg den engelska överklassen gin att vara något ofashionabelt och något som underklassen drack sig redlöst berusade på. Men vid slutet av 1800-talet började brittiska officerare helt plötsligt att dricka gin. Detta nya intresse för denna spritdryck gav upphov till nya drinkar som fortfarande lever kvar i dag, bl a blandades gin och angostura, för att motverka magproblem (Pink Gin), gin och limejuice för att motverka skörbjugg (Gimlet) och Tonic water blandades med gin (Gin & Tonic) för att motverka malaria.

Framställning
Grundråvaran för ginframställning är ren kolonndestillerad 96% sprit som vanligtvis framställts ur säd. Sprit som framställts ur socker eller melass försöker producenterna att undvika eftersom den spriten brukar smaka lite sötaktigt.
Smaksättningen, både hur smaksättnigen går till och vilka kryddor som används, varierar från producent till producent. Vissa producenter låter kryddorna ligga i spriten upp till ett dygn, därefter silas de fasta beståndsdelarna bort och spriten pot-still destilleras. Andra tillsätter kryddorna en kort tid innan destilleringen och låter kryddorna ligga kvar i pot-still pannan under destilleringen, medan andra producenter låter kryddorna hänga inne i destillationspannorna i speciella nätkorgar och smaksätta spriten på detta vis.
Destillationen efter smaksättningen avlägsnar eventuell färg som tillkommit vid kontakten med kryddorna utan att helt avlägsna smakämnen från spriten. Gemensamt för alla dessa producenter är att de anser att just deras metod ger den bästa spriten...
De destillationspannor som används vid omdestillationen är pot-still liknade destillationspannor. Detta tillvägagångssätt är det normala vid ginproduktion. Det förekommer även ginsorter av lägre kvalitet där spriten helt enkelt blandas med enbärs- och kryddextrakt.
Örterna utgörs huvudsakligen av enbär och koriander men andra örter som citronskal, muskotnöt och angelikarot kan förekomma. Gin behöver inte lagras utan är klart för konsumtion då det lämnar destillationskannan.

Ginsorter

London Dry
Det man i dagligt tal kallar Gin är engelskt gin av typen London Dry. Står det bara gin i ett drinkrecept menas gin av typen london dry. London Dry framställs av neutral, kolonndestillerad sprit som vanligtvis framställts ur majs.

Plymouth Dry
Plymouth Gin framställs som namnet antyder i Plymouth i England. Plymouth Gin är inte så torr och har en skarpare och fylligare enbärssmak än London dry. Nu för tiden är Plymouth Gin relativt sällsynt. Det framställs endast av ett företag, Coates & Co. i Plymouth.

Old Tom
Old Tom Gin är en annan gintyp som framställdes i England. Den var till smaken sötare än dagens London dry gin. Under 1700talet var det den mest konsumerade gintypen. I det ursprungliga receptet till Tom Collins skulle spritbasen gin vara av typen Old Tom.

Svensk Gin
V&S har sedan 1933 tillverkat och salufört sin Star Dry Gin. Spritbasen till Star är tillverkad i Sverige och den smaksätts med en essens som tillreds av V&S enligt ett gammalt recept.

Genever
Genever (jenever) eller holländskt gin destilleras i gammaldags pot-stills och framställs helt eller delvis av mältat säd. Detta sädesbrännvin som på holländska kallas moutwijn (maltvin) lagras på fat tillverkade av granvirke. Efter lagringen smaksätts spriten med enbär eller enbärsolja samt andra kryddor som angelikarot, koriander med mera och destilleras ytterligare en gång.
Den holländska genevern delas in i två kategorier: oude jenever (gammal genever) och jonge jenever (ung genever). De ganska missvisande namnen har faktiskt inget med spritens ålder att göra utan är en sorts smakbeskrivning, där oude innebär en genever med en ganska stark och frän smak. Den andra, mer populära, typen jonge är en genever med relativt mjuk smak.
Genever har en ganska framträdande arom av enbär och finkelolja.

Övriga enbärskryddade spritsorter.

Borovica
Borovicka är ett slovakiskt enbärsbrännvin som påminner lite om gin. Det är ofärgat och framställs ur neutral sprit som smaksatts med enbärsdestillat.

Klekovaca
Klekovaca är ett enbärsbrännvin som tillverkas runt om på balkanhalvön. Det framställs ur slivovits och smaksätts med enbär.

[Kents Spritskola]
Uppdaterad 2005-08-08